Vår filosofi
och holistisk syn på marknadsföring.
Marknadsföring är en balansakt
Vi tror att den grundläggande uppgiften för marknadsföring inom detaljhandeln i stort sett är densamma. Målet är fortfarande att attrahera kunder, säkerställa att rätt produkter finns tillgängliga vid rätt tidpunkt, möta kundernas behov och skapa lojalitet för att få kunderna att återvända gång på gång. Men även om själva uppgiften inte har förändrats, har marknadsföringslandskapet förändrats i grunden.
Den svenska detaljhandeln, oavsett bransch, kämpar för att synas online – och för att sälja. Det är svårt för kunderna att få syn på ditt varumärke när mängder av billiga alternativ stjäl uppmärksamheten på bland annat Google. Med andra ord, du hinner sällan få ut dina annonskronor och sticka ut innan ditt varumärke och dina produkter drunknar i ett hav av andras erbjudanden. Det finns alltid någon som är billigare. Det finns alltid någon med en större budget. Det saknas transparens, och de utländska marknadsplattformarna breder ut sig snabbare än du kan säga “billiga kopior från Kina”.
På Dayli tror vi därför att det behövs en balanserad och holistisk syn på marknadsföring.

Tidigare var vi inte lika bra på att rikta våra budskap till specifika målgrupper som vi är idag. Marknadsföring var mer intuitiv och ofta svår att mäta. Men med den teknologiska utvecklingen kom ett skifte och marknadsförare steg in i en ny digital era där de flesta aspekter av marknadsföringen nu kan mätas och analyseras. Även om många företag idag fortfarande fokuserar starkt på prestation, anser vi att det krävs en mer balanserad strategi som erkänner vikten av både mätbara och icke-mätbara faktorer, och som integrerar både det intuitiva och det mätbara i marknadsföringsmixen.
Vi tror att vinnarna blir de som förstår de nya tiderna och agerar på dem – de som prioriterar och investerar i balanserad marknadsföring där både det intuitiva och det mätbara får spela en roll. Vi måste också hitta en väg ut ur den orättvisa konkurrensen.
På Dayli arbetar vi med en rad lösningar som säkerställer att du kan driva en balanserad marknadsföring. Samtidigt är det avgörande för oss att säkerställa full transparens och full kontroll, så att alla får samma förutsättningar.